Mair, John (1702-1769)


Biographisches Stichwort

John Mair, 1702 oder 1703 in Burnside, Strathmiglo in Fife geboren, besuchte die Schule im benachbarten Portmoak im County of Kinross und von 1722 bis 1726 die University of St Andrews. Er schloß das Studium mit dem Grad eines Master of Arts ab. Danach unterrichtete er 19 Jahre lang an der Ayr Grammar Primary School, für ein so niedriges Gehalt, daß er zeitweise Privatunterricht geben mußte.. Er nutzte die Zeit, vor allem, als er 1746 Rektor wurde, um Reformen einzuführen. Der Aufschwung im Handel mit Nordamerika machte es notwendig, daß größeres Gewicht auf Mathematik und Buchhaltung gelegt wurde. Latein und Griechiach und die englische Sprache sollten dabei aber nicht vernachlässigt werden. Mair warb vor allem um Schüler, die sich eine Ausbildung am College und der Universität nicht leisten konnten. 1761 wurde ihm wegen seines landesweiten Rufs die Stelle des Rektors der neugegründeten Academy in Perth angeboten. Er nahm an und blieb dort bis zu seinem Tod am 10 Februar 1969. Mair verfaßte zahlreiche Schulbücher, darunter u.a. "Book-keeping methodiz'd" (1736) und "An Introduction to Latin Syntax" (1760). 

Daniel Peck Adams ist 1801 in Scipio, Cayuga, New York geboren. Er bearbeitete u.a. "A complete treatise on practical arithmetic and book-keeping"  (1809). Adams starb 1872. 

George Ferguson unterrichtete an der Grammar School in Selkirk und war danach "one of the masters of the Edinburgh academy". 


The tyro's dictionary, Latin and English
comprehending the more usual primitives of the Latin tongue, digested alphabetically, in the order of the Parts of Speech. To which are subjoined, in a smaller character, on the lower part of the pages, Lists or Catalogues of their Derivatives and Compounds. Designed as an easy and speedy method of introducing youth to a general acquaintance with the structure of the language, and preparing them for the use of a larger dictionary

* Edinburgh 1760 (Sands), VII, 438 S. (bei Google Books hier online einzusehen)  
* 2. Aufl. Edinburgh 1763 (Sands), VII, 444 S. 
* 3. Aufl. Edinburgh 1773 (Kincaid, Creech and Bell), VII, 444 S.
* 4. Aufl. Edinburgh 1785 (Bell and Creech), VII, 444 S. 
* 5. Aufl. Edinburgh 1793 (Bell and Creech), VII, 444 S.  
* 6. Aufl. Edinburgh 1801 (Bell and Creech), VII, 444 S.
* 9. Aufl. Edinburgh 1817 (University Press), VII, 444 S.
* 10. Aufl. Edinburgh 1822 (Bell and Bradfute), VII, 444 S.
* 11. Aufl. Edinburgh 1830 (Bell and Bradfute), VII, 444 S.
* Edinburgh 1846 (Bell and Bradfute), bearb. George Ferguson, LIII, 473 S. (bei Google Books hier online einzusehen) ["remodelled, corrected and enlarged"]

* New York 1809 (M. and W. Ward), hg. D.P. Adams, VII, 446 S. (bei Google Books hier online einzusehen) 


A radical vocabulary, Latin and English
comprehending the more usual primitives of the Latin tongue, digested alphabetically, in the order of the parts of speech. To which is subjoined, an appendix: containing rules for the gender of nouns, for the preterites and supines of verbs, and for the quantity of syllables, in english prose ; as also, an explication of the kalends, nones, and ides. Intended for the perusal of boys while they are learning the vocabulary, in order to bring them early to some general acquaintance with these important elementary things, and make the grammar afterwards more easily attained, and better understood

* 3. Aufl. Edinburgh 1772 (
Kincaid, Creech and Bell), 146, [2] S.
* 5. Aufl. Edinburgh 1779 (Bell and Creech), 146 S. (bei Google Books hier online einzusehen)  
* 6. Aufl. Edinburgh 1785 (Bell and Creech), 146 S. (bei Google Books hier online einzusehen)
* 7. Aufl. Dublin 1791 (Rice), 146 S.
* Edinburgh 1803
* 10. Aufl. Edinburgh 1808 (Bell and Bradfute), 158, [4] S.
* Edinburgh 1817 (Bell and Bradfute), 160 S.

* New York 1809 (Duyckinck), 158 S.  ["1st American ed."]

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